torsdag den 8. februar 2018

3. undervisningsgang - Refleksion over onlinedagen

Jeg har idag arbejdet i gruppe med Stine og Susanne hvor vi har arbejdet med den e-didaktiske overvejelsemodel og hvor vi fik tildelt den socialkonstruktivistiske model. I denne sammenhæng skulle vi  fokusere på området "materialer".
Svar til sp. 1

Vi kom efter en kort debat frem til at "materialer"  i vores tilfælde både omhandler selve bloggen samt Illeris model.

Svar til sp. 2

 I arbejdsprocessen på dagen spillede det en central rolle, at vi brugte et fælles materiale, i vores tilfælde Illeris læringstrekant, idet produktionen af bloggen var underlagt en tidsafgrænsning. Alle deltagere havde derfor forberedt os før onlinedagen. Når alle arbejde udfra samme teori bliver det muligt at lave videndeling idet alle har adgang til at læse medstuderendes indlæg på bloggen. Det er derfor nødvendigt at være godt forberedt og have læst den fælles tekst både med henblik på at kunne give og modtage feedback.

Pointe 1 er i forlængelse af dette, at eleverne/producenterne bør være godt forberedte i en tidsstyret asynkron læringsproces, og at det er centralt at have et fælles materiale at tage udgangspunkt i. Dette er særligt vigtigt i forhold til at skabe forudsætninger for at gennemføre en kvalificeret feedbackproces.


Materialet må generelt set vælges udfra hvilken undervisningsform og hvilket mål,  der foretrækkes.

På vores online dag var det bloggen og det kollektive samarbejde, der var målet. Desuden var det centralt at lære selv med andre, samt at materialet centrerede sig omkring den enkelte elevs deltagelse i dette fællesskab.

Svar til sp. 3

1. Målgruppen ift. didaktisk redskab / Os ift. bloggen - vi mener ikke at være klædt optimalt på ift. opgaven.

2. Tidskrævende, både forberedelsen og under gennemførelsen - det oplever vi i den grad det var.

3. Onlinemediet/bloggen ikke står alene som didaktisk redskab for læringen - det gjorden den desværre på vores online dag hvor vi var meget alene med den nye teknologi.

4. Tydelig og præcis i opgaveformuleringen - det oplever vi i den grad, Marianne forsøgte på, dog;

5. Tydeliggøre vigtigheden overfor os, at der er fokus mere på proces frem på resultat - dette kunne med fordel have været tydeligere.  (i et større omfang).






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

final Eksamen

Læringsteoretisk problemstilling  Jeg er ansat på Hovedforløbet på Handelsskolen København Nord og har mødt en generel udfordring i mit und...