torsdag den 19. april 2018

Feed-up, feedback og feedforward

Jeg vil på baggrund af Hatties feedbackmodel overveje hvilke betydning det har for at skabe mere transfer mellem praktikken og elevernes skoleophold, at jeg som underviser arbejder med en større bevidsthed om fokus på feedbackformer som en læringsstrategi

Kirkegaard skriver at der opstår mere læring når eleverne udformer personlige læringsmål og læringsstrategier.

I følge illustrationen kan feedbacken omhandle opgaven, læreprocessen og selvreguleringen.

Et konkret undervisningseksempel med udgangspunkt i illustrationen om feedback på 3 niveauer kunne tage afsæt i faget krisekommunikation hvor eleverne skal kunne redegøre for Cullbergs krisemodel, psykisk førstehjælp, aktiv lytning og empatisk kommunikation. Dette læringsmål ligger taksonomisk nederst i Bloom model og omhandler i feedbacksammmenhæng ofte et spørgsmål om hvorvidt dette mål er opfyldt. Derfor er det feedback på selve opgaven. Slutmålet er, at eleverne skal kunne håndtere patienter og pårørende der er i krise. kompetencen er at kunne rumme, berolige, skabe tryghed og give patienten og de pårørende en følelse af at der ydes en empatisk og professionel service.

Eleverne bliver efter teorigennemgangen bedt om at arbejde med et selvvalgt eksempel ude fra praktikken, som de skal analysere udfra de teorier de finder relevante. Her kan der både gives feedback på opgaven(resultatet af analysen) og læreprocessen(f.eks. hvilke refleksioner der første eleven frem til ny erkendelser omkring krisehåndtering) og feedforward på selvreguleringen ved at få eleven til at forholde sig kritisk, innovativt og kreativt til  hvordan krisehåndteringen kan blive bedre. Her opfordres eleverne til at iscenesætte rollespil,  der viser deres bud på en ideal krisehåndtering i forskellige svære situationer de har oplevet. Hele holdet er med til at videreudvikle casen ud fra deres erfaringer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

final Eksamen

Læringsteoretisk problemstilling  Jeg er ansat på Hovedforløbet på Handelsskolen København Nord og har mødt en generel udfordring i mit und...